Zasady zdrowego odżywiania.

Chcesz zmienić swoje odżywianie? Nie wiesz, od czego zacząć? Przedstawiamy kilka zasad, których należy przestrzegać:

  1. Spożywaj posiłki często i w małych ilościach.

    Regularne pory posiłków to podstawowa zasada zdrowego odżywiania. Zalecane jest spożycie 4-5 posiłków dziennie. Jednak ilość posiłków należy dostosować do trybu dnia. Posiłki należy spożywać w odstępach około 2, 5 do 3, 5 godziny. Ostatni posiłek należy spożyć na około 2-3 godziny przed snem.  Spożywanie nieodpowiedniej ilości posiłków powoduje rozregulowanie metabolizmu, co sprzyja gromadzeniu tkanki tłuszczowej
     
  2. Nie podjadaj

    Pomiędzy ustalonymi 4-5 posiłkami nie podjadamy. Produkty podjadane między głównymi posiłkami znacznie zwiększają zawartość energii w naszej diecie.
     
  3. Pamiętaj o śniadaniu

    Śniadanie jest pierwszym i najważniejszym posiłkiem. Powinno być spożyte do godziny po przebudzeniu. Śniadanie ma za zadanie dostarczyć energię do pracy po długiej przerwie nocnej. Nie spożywanie tego posiłku powoduje spowolnienie metabolizmu.
     
  4. Różnorodność

    W prawidłowo zbilansowanej diecie powinny występować różnorodne produkty. Podstawą diety powinny być pełnoziarniste produkty zbożowe( kasze, ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty, płatki owsiane, jęczmienne, razowe pieczywo). Codziennie należy spożywać warzywa i owoce, które dostarczają witamin, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego. Wybieramy chude mięso i drób. Ryby spożywamy przynajmniej 2-3 razy w tygodniu. Spożywamy chude produkty mleczne.

    Wybieramy tłuszcze roślinne, ograniczając spożycie tłuszczów zwierzęcych. Pamiętamy również o nasionach roślin strączkowych, które mogą być zamiennikiem dla białka mięsa. W diecie uwzględnij również orzechy, nasiona słonecznika, siemienia lnianego, pestki dyni itp.

    Pamiętaj dieta eliminująca wybrane grupy produktów może sprzyjać niedoborom składników odżywczych
     
  5. W ciągu dnia wypijaj około 1, 5- 2 litrów płynów.

    Najlepszym płynem jest woda mineralna. Oprócz wody możesz spożywać różnego rodzaju herbaty owocowe i ziołowe. Kawy i czarnej herbaty nie należy wliczać do bilansu wodnego, ponieważ odwadniają organizm. Unikaj również słodkich napojów, które są niezdrowe. Pamiętaj również, że płyny należy spożywać przed posiłkiem lub na 2 godziny po posiłku.
     
  6. Ogranicz spożycie soli.

    Przygotowując posiłki staraj się nie dosalać potraw oraz ograniczyć używanie przypraw zawierających znaczne ilości soli i glutaminianu sodu. Sól zastąp suszonymi ziołami
     
  7. Ogranicz spożycie słodyczy i słonych przekąsek

    Produkty te oprócz znacznych ilości cukru, tłuszczu i soli zawierają znikome ilości innych składników odżywczych.  Nadmierne spożycie tych produktów, może sprzyjać powstawaniu nadwagi i otyłości.
     
  8. Unikaj alkoholu

    Alkohol jest produktem zawierającym znaczne ilości kalorii, nie zawiera żadnych niezbędnych składników pokarmowych,. Produkt ten podwyższa stężenie triglicerydów. W nadmiarze może także podnosić ciśnienie krwi
     
  9. Pamiętaj o regularnej aktywności fizycznej

    Regularna aktywność fizyczna przynajmniej 3 razy w tygodniu, pomoże zachować smukłą sylwetkę oraz zachować zdrowie.
     
  10. Kontroluj masę ciała

    Nadmierna masa ciała to nie tylko problem estetyczny, ale również zdrowotny. Nadwaga i otyłość sprzyjają powstawaniu: cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, chorób układu krążenia i wiele innych.

Dietetycyonline.pl

Nasi specjaliści do Twojej dyspozycji!

 
Strona jest zarządzana przez: Scenic Group Sp. z o.o.