Artykuły

Dietetycyonline.pl >> Artykuły >> Błonnik zdradza nam swoje tajemnice

Błonnik zdradza nam swoje tajemnice

Piątek, 04.11.2011 | Autor: Klaudia Ziółkowska | Ilość komentarzy: 0 | kategoria: Artykuły
Błonnik zdradza nam swoje tajemnice

Świadomość współczesnego społeczeństwa dotycząca zdrowia zmienia się na lepsze. Jesteśmy coraz bardziej zainteresowani aspektami zdrowego odżywiania. O błonniku wiemy wiele, ale jeszcze nie wszystko.

Coraz częściej zawracamy uwagę na etykiety zamieszczone na opakowaniach oraz na zawartość kaloryczną produktów. Jednakże oprócz tego powinniśmy również wziąć pod uwagę zawartość błonnika pokarmowego w poszczególnych spożywanych pokarmach, gdyż jest on bardzo cennym i niezbędnym elementem w naszej diecie.

 Na początku wyjaśnię jaka jest definicja błonnika pokarmowego określanego również jako włókno pokarmowe, włóknik lub substancje balastowe. Według R. Jurga błonnik to mieszanina substancji ścian komórkowych roślin, których organizm ludzki nie jest w stanie strawić przy pomocy swoich enzymów trawiennych. Inny znany naukowiec określa go jako polisacharydy i ligniny, czyli substancje, które nie ulegają strawieniu w przewodzie pokarmowym człowieka. Objaśnień takich powstało wiele, gdyż jest on ciągle przedmiotem wieloletnich badań naukowych i zażartych dyskusji. A zatem, jak wynika z powyższych definicji, nie jest substancją odżywczą (nie jest źródłem witamin ani soli mineralnych), pełni on niewielką funkcję jako źródło energii i na dodatek nie jest trawiony w przewodzie pokarmowym. Pewnie teraz zadasz pytanie, dlaczego jest tak niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu? Postaram się uświadomić Was, Drodzy Czytelnicy, jakie są walory produktów bogatych w ten składnik. Wymienię kilka najważniejszych funkcji, jakie pełni on w naszym organizmie.


Otóż włókno pokarmowe zapobiega zaparciom, dlatego też jeśli mamy do czynienia z tym schorzeniem powinniśmy spożywać dietę bogatobłonnikową. A to wszystko dzięki temu, że wędruje on przez przewód pokarmowy w postaci praktycznie niezmienionej. W tym czasie wchłania wodę, przez co zwiększa masy kałowe i przyspiesza eliminację niestrawionych resztek. Ponadto pobudza ruch jelit i przyspiesza przepływ treści pokarmowej przez układ trawienny. Ułatwia to regularne wypróżnianie.


Dzięki swoim właściwościom pomaga w walce z otyłością. Przez fakt, iż posiada zdolność wiązania wody, pęcznieje i wypełnia nam żołądek, zmniejszając uczucie głodu. Ale to nie wszystko.


Zalecany jest również w profilaktyce chorób układu krążenia oraz w hiperlipidemii – zaburzeń metabolicznych związanych z podwyższonym stężeniem frakcji cholesterolu oraz trójglicerydów w surowicy krwi. Błonnik poprzez swoją konsystencję wyłapuje i usuwa kwasy żółciowe z jelit. Kwasy te wątroba zużywa do produkcji cholesterolu, zatem gdy zostaną usunięte, obniży się poziom tak zwanego „złego cholesterolu” przy czym poziom „dobrego” pozostaje niezmieniony.


Kolejną ważną cechą, jaką błonnik posiada, jest możliwość stabilizacji stężenia cukrów w organizmie. Opóźnia przemianę węglowodanów poprzez częściowe blokowanie dostępu glukozy do krwi, przez co zmniejszane jest wytwarzanie insuliny, co z kolei skutkuje unormowaniem i utrzymaniem stabilnego poziomu glukozy w naszym krwioobiegu. Zatem śmiało można rzec, że również chroni nas przed powstaniem cukrzycy typu II.


Istotnym czynnikiem, jaki przypisuje się omawianemu błonnikowi, jest możliwość eliminacji z organizmu toksyn, metali ciężkich, a nawet substancji rakotwórczych. Ponadto zapobiega powstawaniu innych chorób cywilizacyjnych, na które jesteśmy narażeni.


Chcąc potwierdzić wyżej wymienione zalety, którymi szczyci się włókno pokarmowe, przeprowadzonych zostało wiele badań naukowych, m.in. amerykańskie badania u osób z cukrzycą II. Przez 90 dni codziennie podawano im preparaty z błonnikiem pokarmowym. U wszystkich badanych stwierdzono nie tylko spadek „złego” cholesterolu, ale także prawidłową proporcję między tym „złym” i „dobrym” cholesterolem . Kolejne badanie przeprowadzone zostało przez naukowców z Harvardzkiej Szkoły Zdrowia Publicznego na grupie 40 tys. mężczyzn. Wynika z niego, iż codzienna wysoka dawka błonnika zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową serca o 40%, przy czym najkorzystniejszy jest błonnik zawarty w zbożach (Rimm E.B., Ascherio A., Giovannucci E., Spiegelman D., Stampfer M.J., Wiolett W.C.: Vegetable, fruit and cereal fiber intake and risk of coronary heart disease among men. Journal of American Medical Association 1996: 275, 445 – 51).
 

Zatem teraz należałoby zadać pytanie, gdzie można znaleźć taki skarb? Jaką żywność wybrać, aby móc zapobiec wielu chorobom, niestety tak często obecnym we współczesnym świecie. Odpowiedź jest następująca: źródłem błonnika są wyłącznie produkty roślinne. Głównie produkty zbożowe, do których zaliczamy otręby pszenne, pieczywo razowe, mieszane, chrupkie, płatki kukurydziane, owsiane, musli. Również znaczne ilości tego składnika znajdziemy w warzywach (roślinach strączkowych, kapustnych oraz korzeniowych) i w owocach (śliwkach, jabłkach, gruszkach, morelach).


Według Światowej Organizacji Zdrowia zalecane dzienne spożycie wynosi od 20 do 40g włókna pokarmowego. Pamiętajmy jednak o tym , że ilość błonnika pokarmowego w diecie należy zwiększać powoli. Natychmiastowa zmiana mogłaby spowodować wzdęcia brzucha, dlatego też nieodłącznym elementem przy spożywaniu większych ilości włókna pokarmowego jest picie napoi niegazowanych- głównie wody mineralnej. Również duża ilość substancji balastowych może ograniczyć wchłanianie niektórych leków i składników mineralnych.


Warto wszystkie te informacje zebrać w pigułce.

 Błonnik pokarmowy:
• Zapobiega zapraciom
• Pomaga w walce z otyłością
• Obniża poziom „złego” cholesterolu
• Chroni przez rozwojem chorób takich jak miażdżyca, cukrzyca typu II, a także chorób układu krążenia
• Usuwa z organizmu toksyny, metale ciężkie i substancje rakotwórcze.
 

W Polsce, niestety, mamy tendencję do konsumpcji nieznacznych ilości produktów pochodzenia roślinnego. Należy coś zmienić w naszym życiu. Zacznijmy być świadomi wyboru pokarmów, które mamy zamiar spożyć, a nasz organizm na pewno nam się odwdzięczy długowiecznym zdrowiem, piękną sylwetką i wigorem życia. Nieznacznie modyfikując swoją dietę, poprawimy swoje samopoczucie. Zatem do dzieła, odżywiajmy się z głową!

 

Skomentuj Wasze komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Dietetycyonline.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dietetycyonline.pl

Nasi specjaliści do Twojej dyspozycji!

 
Strona jest zarządzana przez: Sedecrem Sp. z o.o.