Diety - Diety wegetariańskie

Dieta wegetariańska

Środa, 17.05.2017 | Autor: | Ilość komentarzy: 0 | kategoria: Diety - Diety wegetariańskie
Diety - Dieta wegetariańska

Polega na wyłączeniu z planu żywieniowego produktów pochodzenia mięsnego, drobiu i ryb. Taki sposób odżywiania może być związany z pobudkami zdrowotnymi, moralnymi lub etycznymi. Wegetarianie spożywają więcej błonnika, unikają natomiast nasyconych kwasów tłuszczowych. Taki sposób odżywiania sprawia, że poziom cholesterol jest niższy, zmniejsza się ryzyko miażdżycy.

Dieta wegetariańska jest bogata w błonnik, który ułatwia trawienie i zapobiega zaparciom. Wegetarianie spożywają pełnoziarnisty chleb, makarony, ziemniaki, kasze i łączą je z całą gamą warzyw, owoców, orzechów oraz pestek słonecznika, dyni i ziarna sezamowego. Dieta mimo braku mięsa jest bardzo urozmaicona i przede wszystkim bardzo zdrowa.
Źródłem żelaza jest fasola, soczewica, suszone owoce, pietruszka, orzechy, żółtka jaj, płatki zbożowe itp. Bogatym źródłem białka są rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica, bób i soja), dostarczają mikro i makroskładników, zawierają także dużo witamin z grupy B. Wegetarianie muszą zwracać szczególną uwagę na zapotrzebowanie witaminy B12, którą znajdziemy głównie w mleku, produktach mlecznych i jajach. Witaminę A znajdziemy głównie w produktach zwierzęcych. Nasz organizm potrafi wytworzyć ją sam z karotenu (źródło: szpinak, botwina, sałata, pomidory, marchew, dynia). Osoby stosujące dietę są narażone na niedobory wapnia, cynku i kwasu foliowego. Wapń znajdziemy przede wszystkim w produktach mlecznych, ciemnozielonych warzywach liściastych, orzechach, pestkach słonecznika i chlebie razowym. Cynk – jego źródłem są produkty mleczne i jaja, orzechy, pełne ziarna, rośliny strączkowe i warzywa. Kwas foliowy to fasola, zielone warzywa liściaste, owoce, orzechy ziemne. Skuteczna dieta nie zawiera produktów wysoko przetworzonych, zawierających środki konserwujące i sztuczne barwniki. Dieta ogranicza ilość spożycia soli i cukru.
Główna myśl: dieta wegetariańska jest sposobem odżywiania, podyktowanym względami zdrowotnymi oraz moralnymi i etycznymi

Główne założenia:
wyłączenie z planu żywieniowego produktów pochodzenia mięsnego, drobiu i ryb
unikaj nasyconych kwasów tłuszczowych (zmniejszysz ryzyko miażdżycy, obniżysz poziom cholesterolu)
jest to dieta bogata w błonnik (ułatwia trawienie i zapobiega zaparciom)

Menu:
pełnoziarnisty chleb, makarony, ziemniaki, kasze
warzywa, owoce, orzechy, pestki słonecznika, dyni, ziarna sezamu
fasola, soczewica, suszone owoce, pietruszka, orzechy, żółtka jaj, płatki zbożowe (jako źródło żelaza)
fasola, groch, soczewica, bób, soja (źródło białka)

Niektóre składniki odżywcze czerpiemy z produktów zwierzęcych - mięso, z racji jego wyłączenia z diety wegetariańskiej konieczne jest uzupełnienie zapotrzebowania na mikro- i makroelementy, które możemy znaleźć w:
mleku, produktach mlecznych i jajach (zaspokajają zapotrzebowanie organizmu w witaminę B12)
szpinaku, botwinie, sałacie, pomidorach, marchewce, dyni (organizm wytworzy witaminę A z karotenu)
produktach mlecznych, ciemnozielonych warzywach liściastych, orzechach, pestkach słonecznika, chlebie razowym (są one źródłem wapnia)
produktach mlecznych, jajach, orzechach, pełnych ziarnach, roślinach strączkowych i warzywach (zapewnią cynk)
fasoli, zielonych warzywach liściastych, owocach, orzechach ziemnych (dostarczą kwas foliowy)


Uwagi:
dieta nie zawiera produktów wysoko przetworzonych, zawierających środki konserwujące i sztuczne barwniki
ograniczenie ilości spożycia soli i cukru.

 

Skomentuj Wasze komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Dietetycyonline.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dietetycyonline.pl

Nasi specjaliści do Twojej dyspozycji!

 
Strona jest zarządzana przez: Scenic Group Sp. z o.o.