Diety - Diety dla kobiet w ciąży

Dietetycyonline.pl >> Diety - Diety dla kobiet w ciąży >> Dieta dla kobiet w ciąży

Dieta dla kobiet w ciąży

Wtorek, 21.02.2017 | Autor: | Ilość komentarzy: 0 | kategoria: Diety - Diety dla kobiet w ciąży
Diety - Dieta dla kobiet w ciąży

Dieta dla kobiet będących w ciąży pozwala przetrwać 9 miesięcy w dobrej formie tzn. bez bladej cery męczącej zgagi i zaparć oraz podkrążonych oczu. Dieta podczas ciąży powinna być odpowiednia, odpowiednia należy rozumieć zdrowa! Wszystko zależy od odrobiny wysiłku przy komponowaniu dla siebie posiłków. Jeśli nie przytyjesz nadmiernie to nie będziesz musiała po porodzie walczyć z nadwagą czy wizytami u dentysty. Żadne menu nie jest w stanie zagwarantować Ci że podczas ciąży nie dostaniesz rozstępów czy też nie będziesz miała kłopotów ze wzdęciami, ale pewne jest że zwiększą sie na to twoje szanse.

Woda na ciążowe dolegliwości!
Picie wody podczas ciąży pomaga w walce ze zmęczeniem. Pomaga również w zwalczaniu uporczliwych nudności, wystarczy pamiętać aby pić ją często w ciągu dnia. Zapobiega także towarzyszącym podczas ciąży zaparciom. Podczas wymiotów, gorączki czy biegunki jest niezastąpionym środkiem zapobiegającym odwodnieniu organizmu twojego jak i maluszka w twoim brzuchu. Wypijanie ok 2 litrów niskozmineralizowanej wody mineralnej albo źródlanej dziennie pokrywa twoje dzienne zapotrzebowanie w płyny. Warto oprócz wody popijać również mleko, soki owocowe i warzywne. Zrezygnować powinnaś z mocnej kawy! Zastąp ją herbatami owocowymi lub ziołowymi. Istnieje jednak możliwość wypicia czasem słabej kawy z mlekiem, jeżeli przyszła mama ma problemy z niskim cisnieniem. Jednakże lepiej zapytać się o to swojego lekarza.
Co zrobić by uniknąć nieprzyjemnych wymiotów, biegunki, kiepskiego samopoczucia?
By zapobiec takim objawom powinnaś jeść tylko produkty świeże. Jedzenie posiłków "drugiej świeżości" w ciąży nie powinno istnieć. Nie jedz surowego bądź niedogotowanego mięsa (np. tatar, sushi, krwiste befsztyki itp.). Możesz sie zarazić toksoplazmozą! Nie jedz również surowych jajek, możesz zostać zarażona zarazkami salmonelli. W twojej kuchni powninno znajdować się jak najmniej gotowego jedzenia tzn. kostek rosołowych, zupek i sosów instant, konserw. Warto unikać każdej wysoko przetworzonej żywności. Co zrobić z zachciankami podczas ciąży? Jeżeli są zdrowe można nim ulec, jednak o wyżej wspomnianych (np. tatar, sushi) powinnaś zapomnieć.
Ważny jest umiar
W pierwszym trymestrze nie zwiększa się zapotrzebowanie na energię, ale w kolejnych - o 300 kalorii dziennie. Dużo większe jest zapotrzebowanie na białko, składniki mineralne oraz witaminy - od 50 do 100%. Wnioski są tutaj oczywiste, nie jedz za dwoje tylko jedz mądrze unikając pustych kalorii. W czasie ciąży kobiety powinny przybierać na wadze od 11 do nawet 16 kg.
Pamiętaj o kwasie foliowym!
Dlaczego kwas foliowy jest aż tak ważny? Ponieważ jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju dziecka. Zapobiega powstawaniu wad ukł. nerwowego. Niedobór kwasu foliowego może doprowadzić do przedwczesnego porodu! Kwas foliowy znajdziemy w zielonych warzywach i pomarańczach. Zawiera go bób, kiełki pszenicy, słonecznik, orzechy. Niestety żadna dieta nie pokryje w pełni zapotrzebowania na ten składnik, dlatego też powinnaś w pierwszym trymestrze zażywać tabletki z kwasem foliowym dostępne w każdej aptece.
1 TRYMESTR
zrezygnuj całkowicie z alkoholu. Gdy pijesz alkohol, twoje dziecko również go pije. Może spowodować u niego "płodowy zespół alkoholowy", powodując wiele zaburzeń w rozwoju dziecka.
ogranicz picie kawy. Nadmiar kawy może spowodować poronienie albo przedwczesny poród.
jedz regularnie. Dobrze aby to było 5 posiłków dziennie.
jedzenie urozmaiconych posiłków.
jeżeli przekąski to tylko zdrowe. Biszkopty, sucharki itp. łagodzą mdłości.
zrezygnuj z frytek, pizzy, ogółem z fast foodów, to tylko puste kalorie. Nie przesadzaj również ze słodyczami (zastąp suszonymi owocami).
nie zapomnij o mięsie. Zapobiegniesz w ten sposób anemii, która jest niebezpieczna i dla dziecka, i dla ciebie. W czasie ciąży zapotrzebowanie na zawarte w mięsie żelazo wzrasta o połowę. Ten ważny pierwiastek znajdziesz też w rybach, jajkach, w produktach zbożowych (ciemne pieczywo, kasza gryczana), w warzywach (buraki, natka pietruszki) i warzywach strączkowych (soja, bób, soczewica). Żelazo lubi towarzystwo witaminy C – ułatwia jego wchłanianie. Dlatego do kotleta jedz surówkę, a na kanapkę z szynką połóż plasterek pomidora.
2 TRYMESTR - rady dotyczące pierwszego trymestru plus:
staraj wypijać więcej mleka. Twój maluszek rośnie w szybkim tempie i potrzebuje dużo wapnia (zapotrzebowanie na wapń w 2 i 3 trymestrze wzrasta o 33%). Jeżeli w twojej diecie jest mało wapnia, to dziecko będzie czerpać ten pierwiastek z twoich zapasów. Możesz mieć wtedy problemy z zębami. Jeśli nie lubisz samego mleka, zastąp go jogurtami bądź owocowymi shake'ami z mlekiem lub jogurtem.
jedz często i mało, unikniesz dzięki temu zgagi (omijaj wszytko co pikantne, nie pij gazowanej wody)
unikaj ciężkostrawnych potraw, takich jak gotowana kapusta czy fasola. Unikniesz wzdęć.
jedz warzywa i owoce. Witamina C w nich zawarta ułatwi wchłnianie żelaza, wzmacnia ukł. odpornościowy, uszczelnia naczynia, zapobiega powstawaniu żylaków oraz krwawieniem z nosa
pamiętaj o swojej skórze. Na jej stan wpływaja witaminy z grupy B (czyli pełnoziarniste produkty zbożowe), beta-karoten (marchew, papryka) oraz wit. E (oleje rośline, papryka, kapusta). Niestety żadne, nawet najlepiej skomponowane posiłki nie zagwarantują ci, że twoja skóra przetrwa ciążę bez szfanku. Smaruj ją więc preparatami przeciw rozstępom.
3 TRYMESTR - rady dotyczące 1 oraz 2 trymestru plus:
ogranicz sól w posiłkach. Nadmiar soli sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie co powoduje powstawaniu obrzęków.
jedz ciemne pieczywo i warzywa. Zawierają błonnik, który zapobiego zaparciom.
nie zapominaj o potasie, wapnie oraz magnezie. Ich niedobór może powodować nieprzyjemne skurcze łydek. Bogate w te składniki są warzywa (pomidory, sok pomidorowy), owoce, ciemne pieczywo oraz inne pełnoziarniste produkty zbożowe (razowy makaron, ciemny ryż, kasze)
pamiętaj o mięsie. W ostatnich miesiącach ciąży powinnaś go jeść nieco więcej niż początkowo. Jest teraz ważne ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na białko zwierzęce.

 

Skomentuj Wasze komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Dietetycyonline.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dietetycyonline.pl

Nasi specjaliści do Twojej dyspozycji!

 
Strona jest zarządzana przez: Scenic Group Sp. z o.o.