Prawda czy mit

Dietetycyonline.pl >> Prawda czy mit >> Chcesz schudnąć? Postaw na błonnik!

Chcesz schudnąć? Postaw na błonnik!

Czwartek, 29.09.2011 | Autor: Aneta Jachnis | Ilość komentarzy: 3 | kategoria: Prawda czy mit
Diety - Chcesz schudnąć? Postaw na błonnik!

Prawda, ale nie do końca. Gazety rozpisują się na temat zbawiennego dla odchudzania błonnika, co raz więcej także preparatów zawierających ten związek.

Błonnik pokarmowy to inaczej włókno pokarmowe należące do rodzaju węglowodanów nieprzyswajanych. Najnowsze doniesienia informują, że 1g błonnika zawiera 2 kcal, przez co obalony zostaje mit o braku wpływu błonnika na zawartość energetyczną potrawy.

Związek ten zbudowany jest z części rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych w wodzie, każda z nich spełnia inne funkcje. Frakcje rozpuszczalne w wodzie znajdują się w największych ilościach w owocach i warzywach oraz płatkach owsianych i warzywach strączkowych. Ta część błonnika pęcznieje w żołądku dając uczucie sytości. Jednak trzeba pamiętać, że zajadanie się płatkami owsianymi nie wystarczy, aby mieć szczupłą sylwetkę, aby błonnik spełniła swoją funkcję trzeba wypić odpowiednio dużą ilość płynów- najlepiej wody, pektyny zawarte w owocach nasycą głodnego dopiero w momencie połączenia z wodą tworząc wówczas pewnego rodzaju żel skutecznie zapełniający żołądek.

Frakcja nierozpuszczalna błonnika występuje natomiast w większych ilościach w produktach z pszenicy, orzechach, nasionach, siemieniu lnianym a także w niektórych warzywach. Dzięki spożyciu tej grupy produktów można zapobiec zaparciom, ponieważ skutecznie przyspieszają perystaltykę. Tym samym zapobiegają także uchyłkom i nowotworom jelita grubego. Warto jednak zauważyć, że sam błonnik nie powoduje redukcji masy ciała. Ułatwia on oczyszczanie z toksyn przyspieszając tym samym przemianę materii. Popijany odpowiednią ilością płynów powoduje zmniejszenie apetytu. Reguluje także stężenie cukru we krwi, dzięki czemu zmniejsza uczucie głodu. Trzeba jednak pamiętać, że zbyt duże spożycie błonnika, co jest częste zwłaszcza w przypadku suplementacji włóknika powodować może biegunki, duże straty witamin i składników mineralnych z organizmu, przekrwieniu śluzówki jelita a co za tym idzie większe wchłanianie toksyn z pożywienia.

Aby wykorzystać, więc korzystny wpływ błonnika należy spożywać go racjonalnie, z dietą około 30-40g na dobę. Taką dawkę pokryjemy wprowadzając do codziennego jadłospisu świeże warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, orzechy, nasiona oraz warzywa strączkowe.

 

Skomentuj Wasze komentarze (3)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Dietetycyonline.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dietetycyonline.pl

Nasi specjaliści do Twojej dyspozycji!

 
Strona jest zarządzana przez: Scenic Group Sp. z o.o.