Prawda czy mit

Dietetycyonline.pl >> Prawda czy mit >> Chrom na topie w odchudzaniu

Chrom na topie w odchudzaniu

Wtorek, 08.11.2011 | Autor: Agnieszka Czaja | Ilość komentarzy: 0 | kategoria: Prawda czy mit
Diety - Chrom na topie w odchudzaniu

Znany jest jako modny suplement hamujący apetyt na słodycze. Jednak mało jeszcze wiemy o roli, jaką pełni w organiźmie człowieka, dawkowaniu i właściwościach. Czy wiecie, w jakiej żywności występuje ten mikroelement?


Chrom – Cr (Chrominium) jest pierwiastkiem śladowym, znajdującym się w pożywieniu. Jego biologiczna rola jest znana od 1959 roku dzięki badaniom Schwarza i Mertza.

Od tej pory zaleca się suplementację chromem, ponieważ wpływa on korzystnie na szereg schorzeń zdrowotnych, przede wszystkim na jego oddziaływanie na mechanizmy kontroli poziomu cukru we krwi. Kompleks Cr (III) z dwiema cząsteczkami kwasu nikotynowego i z trzema aminokwasami nazywany jest „czynnikiem tolerancji glukozy” GTF.


Chrom wzmaga działanie insuliny przez co, wpływa na metabolizm węglowodanów, tłuszczów i białek.


Niedobór chromu powoduje obniżenie aktywności insuliny, nieodkładanie się glikogenu i wydzielanie cukru z moczem. Jego niedobór w organizmie zmniejsza także tolerancję glukozy i zwiększa zagrożenie hipercholesterolemią.


Chrom jest to mikroelement, który występuje w znaczących ilościach w drożdżach piwnych i cebuli, a także w wątrobie wołowej, zielonym groszku, halibucie, kukurydzy i jajach.
Chrom w postaci soli nieorganicznych jest bardzo słabo absorbowany do przewodu pokarmowego – ok. 1%. Natomiast w postaci GTF, np. z drożdży piwnych lub wątroby wykorzystywany jest w 15-20%. Witamina C poprawia wchłanianie chromu. Żelazo, cynk, mangan i wapń zmniejszają jego biodostępność.


Bezpośredni wpływ chromu na wielkość redukcji masy ciała jest raczej niewielki, jednakże w niektórych badaniach wykazywano istotnie większą redukcję masy ciała u osób przyjmujących chrom w porównaniu z grupą placebo. Stwierdzono, że chrom może wywierać korzystny efekt w postaci zmniejszenia apetytu na słodycze.


Chrom hamuje apetyt.
Z badań przeprowadzonych przez Ostrowską (2007) wynika, że zawartość chromu w całodziennych dietach była niska i wynosiła średnio 30-60 µg. Spożycie tego pierwiastka z pokarmem powinna skompensować straty wydalonego z moczem chromu i powinno wynosić od 20-500 µg Cr/ dzień. Badania te wykazały, że na skutek przyjmowania dodatkowych dawek chromu nastąpiła poprawa tolerancji glukozy. Pierwiastek ten stał się „modnym” suplementem w diecie osób odchudzających się, zwłaszcza u osób otyłych z cukrzycą typu II. Według tych badań stwierdzono, że suplementacja chromem wydaje się być niezbędna tylko w indywidualnych przypadkach i wymaga większych badań populacyjnych. Podaż chromu w diecie korelowała w istotny sposób ze spożyciem węglowodanów – u kobiet także ze spożyciem błonnika pokarmowego.


W badaniach Sobańskiego (2007) stwierdzono, że jednym z podstawowych sposobów na przyspieszenie utraty masy ciała jest zwiększenie wrażliwości komórek organizmu na insulinę – w czym swoją rolę może odgrywać chrom. Suplementacja chromem swoje główne zastosowanie znajduje w leczeniu upośledzonej tolerancji glukozy, podwyższonego poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi. 
 

Skomentuj Wasze komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Dietetycyonline.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dietetycyonline.pl

Nasi specjaliści do Twojej dyspozycji!

 
Strona jest zarządzana przez: Scenic Group Sp. z o.o.